vrijdag 16 oktober 2009

Vis uit de oven met tomaat, pesto, courgette en aardappel



Ik heb wel even getwijfeld wat mijn 1e recept zou worden maar ik moet natuurlijk ergens beginnen!!

Dit recept zat ooit als receptenkaart in het blad ‘Seasons’ en later vond ik het in het Boer zoekt Vrouw-kookboek terug.

Officieel gebruik je kabeljauw, maar ik gebruik altijd een lekkere witte diepvriesvis die ik voorradig heb. Wel goed laten ontdooien en droogdeppen met keukenpapier.

Buiten dat ik het heerlijk vind is het ook iets leuks om je gasten voor te schotelen. Ik maak hem trouwens meestal in de herfst.. geen idee waarom!

Ingrediënten voor 4 personen

- 4 of 5 pommodori of gewone tomaten
- 1 kleine courgette, in plakken
- 3 grote aardappels of 400 gram gare aardappelplakjes
- 1 eetlepel olijfolie voor de schaal
- 100 gram tomatenpesto
- 2 eetlepels extra vierge olijfolie
- 2 tenen knoflook, gepeld
- zout en versgemalen peper
- 600 gram visfilet (kabeljauw, tilapia, pangasius, zeewolf)
- 75 gram geraspte belegen kaas
- 50 gram paneermeel (ik gebruik altijd de kruidenpaneermeel van haust)
- 2 eetlepels basilicumblad

Bereidingswijze

Snijd de tomaat in net zulke dikke plakken als de courgette. Gaar je aardappelen in de magnetron (of kook ze voor) en snijd ze in net zulke dikke plakken. Leg de tomaten, courgette en aardappelplakjes dakpansgewijs, om en om, in een met olijfolie ingevette ovenschaal.

Roer de pesto los met de olie en pers de knoflook erboven uit. Schep de helft van het mengsel over de groente en strooi er zout en peper over. Bestrijk de vis met de andere helft van het pestomengsel. Leg de vis op de groenten (of er tussen).

Meng de kaas, de paneermeel (of broodkruim) en basilicum (in smalle reepjes gesneden) in een kom en verdeel het mengsel over de schotel. Zet de schotel onder de warme grill tot de kaas goudbruin en de vis gaar is. Afhankelijk van de dikte van de vis doe je dat 10 - 15 minuten.

Serveertips: Hij kan ook van te voren gemaakt worden. Vul de schaal, maar zet hem nog niet onder de grill. Zet de schotel koud weg tot gebruik, maar niet langer dan 1 dag. Lekker met een frisse groene salade. Voor de smullers onder ons doe je er nog een sausje naar keuze bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten